Backpacken is helemaal niet zo makkelijk hoor!....

14 december 2012 - Byron Bay, Australië

Harvey Bay, Rainbow Beach, Noosa, Brisbane en Byron Bay.

Ja..He he eindelijk weer een verhaal! Sorry ik heb het de laatste maand erg druk gehad met allemaal leuke dingen doen dus vandaar een wat te laat verhaal maar niet te min want heb er evengoed mijn best op gedaan!

Na Airlie Beach vaarwel gezegd te hebben keek ik er naar uit om naar Harvey Bay te gaan. Na ongeveer drie uur rijden met de greyhound vanaf Airlie Beach kwamen we aan in het plaatsje Harvey Bay. Onze goede voorbereidingen aan het begin van de reis zijn nu toch wel echt steeds verder te zoeken:P Het motto “we zien het wel” bevalt eigenlijk wel prima! Alles gaat tot nu toe nog heel makkelijk. Dus zonder een camping te hebben geboekt werden we afgezet bij een soort van winkelcentra midden in het stadje Harvey Bay (waar dus deze keer geen camping te bekennen was..):P. Na wat mensen te hebben gevraagd en gesproken hebben we uiteindelijk een hostel kunnen vinden met een campground en zelfs een zwembad en tennisbaan! We werden opgehaald door een busje van het hostel en raakte daar aan de praat met een heel aardig Iers koppel die ook in ons hostel verbleven.  Daarna ons tentje opgezet op een prachtig plekje aan het water, boodschappen gedaan, gekookt, daarna een potje pool gespeeld en wat gedronken met het Ierse stel wat erg gezellig was! De volgende dag hebben we na een spannend tenniswedstrijdje, 6-0 6-1 verloren (tja..kon er niks aan doen..het lag natuurlijk aan mijn racket):P Harvey bay verkend.  We konden de meest super de luxe moderne fietsen huren waarbij we zelfs een mooie helm kregen!:P Natuurlijk hoefde wij (de super goed getrainde fietsende Hollanders) geen helm..maar toen we hoorde dat je 60 dollar boete kreeg als je zou worden aangehouden was de keuze snel gemaakt. Echter voelde we ons niet de meest sexy fietsende personen meer op straat en had ik het gevoel dat ik was omgetoverd in een overduidelijke Duitser die op vakantie is in Nederland. Maargoed, na een heerlijk dagje sightseeing bleek bij terugkomst in het hostel dat we op deze super conische fietsen  zonder versnellingen wel drie0 km hadden gefietst!

De volgende dag met wat spierpijn in de benen zijn we vertrokken naar  Rainbow Beach waar we onze trip naar Fraser island zouden gaan doen.  Fraser Island is het grootste zand eiland ter wereld en staat bekend om zijn ‘’wegen op het strand”. De trip bestond uit drie dagen op Fraser Island rijden in een 4x4 jeep en daar twee nachten kamperen en zelf eten koken met een groep. Bij aankomst in het hostel Dingo’s kregen we een briefing over onze trip en werden we in groepen gedeeld waarmee we, gedurende de trip, mee in de auto zouden zitten..  De volgende dag  vroeg opstaan waarna we na het pakken en controleren van de auto’s vertrokken naar het eiland. Onze groep bestond uit drie Engelsen (Vickey, David en Marcus), een Canadees meisje Alexa en de twee Duitsers Stephanie en Hannah (geloof ik…). Al snel werd onze auto omgetoverd in een soort van karaoke / discotheek op 4x4 wielen, omdat we er achter kwamen dat we in onze auto een Ipod konden aansluiten. David had de meest populaire Engelse hiphop en R&B opgezet en al snel werd het een groot feest in de auto:P. Het rijden op het strand en in een 4x4 jeep  is echt een gave ervaring , het diepe zand heeft namelijk een beetje hetzelfde effect als dat je op ijs rijdt. De begeleider van de groep, Bayron stak regelmatig zijn arm uit het raam om dingen aan te geven wat we moesten doen zoals bijvoorbeeld  vier vingers  in de lucht wanneer we de 4 x 4 moesten inschakelen of langzamer als we door water moesten rijden. Na een uur rijden moesten we op een gegeven moment even stoppen op het strand om de warmte van de motor te checken, omdat we al die tijd al in het diepe zand aan het rijden waren vanwege het hoge water. Toen we even uit ons raampje keken zagen we opeens drie vrij zeldzame dolfijnen langs zwemmen vlak langs het strand, echt super mooi!! Na een hoop gereden te hebben kwamen we ‘s middags aan op de campsite waar we twee dagen zouden verblijven. De campsite was in het bezit van Aboriginals op het eiland en was erg rustig waar eigenlijk vrijwel alleen onze organisatie zat. Twee grote groepen jongeren, een kampvuur, een mooie “ bush bush dansvloer’’ en niet te vergeten een hoop goon (die goedkope zakken wijn) moesten wel gaan zorgen voor een mooie avond. Na het inrichten en indelen van onze tentjes gingen we beginnen aan het koken. We hadden voor de drie dagen eten mee dat helemaal was voorbereid en was beschreven hoe we het moesten maken. Dus we gingen met ze allen aan de slag om een lekkere maaltijd op tafel te zetten! Echter bleek al snel dat de ‘’bugs’’ het licht bij het koken erg leuk vonden en we werden echt serieus van alle kanten aangevallen door die kevertjes! Ze zaten overal! In ons haar, op je shirt en nog het ergste in het eten!! Maar op een of andere mannier smaakte het eten toch voortreffelijk en hebben we na gezellig koken en eten met de groep onze avond gevuld met spelletjes waar af en toe een glaasje alcohol genuttigd moest worden (ik doe dat normaal nooit, maar ja, als gymdocent mag je natuurlijk ook met dit spel niet vals spelen):P Na een avond waar ik verder maar niet teveel op in ga (tja het verhaal word anders veels te lang:P) zijn we de volgende ochtend weer op tijd opgestaan om op de juiste tijd op het strand te zijn zodat we laag water hadden en dus geen problemen hadden met rijden in het diepe zand. De tweede dag zijn we naar het meer Lake Mc Kenzie gereden op Fraser en hebben we veel over het eiland gereden waar we soms wel eens vast kwamen te zitten! Dan zagen we bijvoorbeeld een andere groep achteruit een heling afrijden, omdat een van hun groep dan niet de helling op kon komen in het diepe zand. Dan moest er of worden geduwd, uit de auto worden gestapt om de auto lichter te maken of de aanloop moest langer zijn en dit duurde soms wel een half uur voordat iedereen van de groep boven kwam. Na een vermoeiende dag zijn we weer bij de camping beland en hebben we wederom een hele gezellig avond gehad:P. De volgende dag was een zware ochtend waarbij iedereen het gehobbel in de Jeep niet meer zo kon waarderen:P. De laatste dag zijn we naar het uiterste puntje geweest van Fraser Island waar we onder andere haaien en dolfijnen konden spotten, maar omdat het weer niet zo goed was hebben we dit helaas niet kunnen zien.

Na Fraser werd de trip voortgezet naar het plaatsje Noosa waar we een kano trip gingen maken. Een erg mooi plaatsje aan de kust wat het meest welvarend schijnt te zijn van Queensland. De week dat we daar waren, waren de scoolies ook losgeslagen in dit stuk van Australie. Dit zijn net afgestudeerde middelbare scholieren die altijd een week lang aan het feesten zijn aan de Gold Coast. We waren al gewaarschuwd voor de drukte en dit bleek ook wel te kloppen bij het zoeken van een accommodatie. Na lang zoeken konden we via een aardige mevrouw van onze organisatie van de kano trip terecht in een hostel van Nomads. Een top locatie waar zelfs een kroeg/discotheek verbonden was aan het hostel waar we weer hebben kunnen genieten van de muzikale taferelen en allemaal leuke “spelletjes” waar je veel geld mee kon verdienen (dit  gaf natuurlijk al aan wat voor leuke spelletjes dit waren):P. In het hostel kwamen we weer veel mensen tegen van het reizen waarmee we gezellig naar het strand zijn gegaan en hebben gefeest. De volgende dag zijn we begonnen aan onze kano trip waar we vroeg moesten vertrekken en eten moesten meenemen voor drie dagen. We werden met 15 man met een boot na ruim een half uur varen afgezet bij de Noosa Everglades (een rivier die door Noosa heen loopt en eindigt in een klein riviertje in een heel mooi natuurgebied). Al snel werden we gewaarschuwd dat er in deze rivier bullsharks waren gesignaleerd en dat het eigenlijk afgeraden werd om te zwemmen, MAAR de begeleider van de trip zei dat er nog nooit iemand was aangevallen dus dat we het wel konden doen:P We werden  gedropt met kampeerspullen en ons eten bij een plek waar een andere groep klaar stond met de kano’s om weer opgepikt te worden. Na een paar uur kanoën kwamen we op onze campingplek aan waar we na een duik en het opzetten van de tent heerlijk hebben lopen chillen. Na het eten koken en na wat spelletjes hebben we allemaal al snel onze tentjes opgezocht, omdat we de volgende dag vroeg op moesten om een kano tocht te maken en een lange wandeling. Na met de groep twee uur gevaren te hebben met veel lol waren we aangekomen bij de 12 km lange wandeling.  Deze wandeling zou ons leiden naar een soort van zandvlakte op een berg. De wandeling was eigenlijk afgesloten vanwege bosbrandgevaar en dat was inderdaad wel te begrijpen en te zien, omdat het naast de droogte ook nog eens snik heet was. Na de pittige wandeling konden we weer twee uur terug varen naar onze camping waarna iedereen uitgehongerd en voldaan ging eten na wat gepriegel op onze geweldige kookstellen. Helaas was iemand uit de groep niet vergeten dat ik tijdens het kanoën een weddenschap had verloren en ik ‘s avonds schaars gekleed rond de camping moest rennen ( tja je moet wat verzinnen om je te vermaken in de wildernis). Na veel gezeur dat ik een watje was dat ik me niet aan de weddenschap hield uiteindelijk in het pikken donker met een ander meisje van de groep deze uitdagende opdracht voldaan zonder dat iemand het was opgemerkt :P Het was ondanks de straf een hele bevrijdende ervaring  (tja je doet gekke dingen in Australië ):P Na wederom een gezellige avond de volgende dag vroeg onze tenten ingepakt en terug gevaren naar het punt waar ze ons weer zouden oppikken. We vaarde hier echt in een prachtig meer met allemaal waterlelies waar we echt even hebben genoten van het prachtige uitzicht! Na onze trip hebben we met onze groep nog een gezellige middag en avond doorgebracht met een lunch/BBQ in een parkje in Noosa. Die avond wilde we de Greyhound gaan boeken om onze reis voort te zetten naar Brisbane, maar na het lezen van een mailtje van een vriendin van mijn opleiding had ze mij het nummer gegeven van haar broertje die in Noosa aan het stage lopen was en konden we wel even bellen om even langs te gaan. Dit gesprek heeft uiteindelijk geleid tot twee dagen slapen in een super mooi appartement in een vakantie park met een zwembad, gebruik van wasmachine en internet.. Tja, als backpacker is dit echt een HELE grote luxe! We hebben twee hele gezellige dagen gehad en hebben onze vriend Aron hartelijk bedankt voor zijn gastvrijheid en gezelligheid.

Na Noosa heb ik contact gezocht met een ander meisje van mijn opleiding waarvan ik wist dat ze in Brisbane verbleef,al een paar maanden, bij haar zus die daar woont. Ik had gevraagd of we misschien een nachtje in hun tuin mochten slapen met onze tent en ook dat leidde uiteindelijk in een heerlijke boxspring, douche, wasmachine, tv, hangmat en veel gezelligheid! We hebben in Brisbane vier heerlijke nachten gehad waar we erg hebben genoten van de gastvrijheid van de zus van Valerie en natuurlijk van Valerie zelf! Brisbane is een hele moderne stad met grote wolkenkrabbers, maar in de suburb waar we zaten hebben we erg kunnen genieten van de relaxte sfeer ondanks dat we in een grote stad zaten. Brisbane was de eerste plaats voor ons in Australie die niet direct aan de kust lag en dus ontzettend warm was. Ik moest hier wel in het begin even aan wennen, maar al snel belande we in de lagoon ( een groot mooi zwembad midden in de stad) waar we heerlijk konden afkoelen. Erg leuk, omdat iedereen hier bij elkaar komt in hun vrije tijd en geniet van het heerlijke weer en mooie zwembad in het hart van de stad. Valerie heeft ons de stad verder nog laten zien en heerlijk een paar keer gezellig gekookt en gezellige dingen gedaan. Verder zijn Johan en ik nog in Brisbane twee avonden wezen stappen met mensen die we eerder hadden ontmoet met reizen wat ook weer ontzettend gezellig en leuk was.

Na Brisbane zijn we vertrokken naar Byron Bay wat een erg leuk plaatsje zou schijnen te zijn en dat was ook zeker niet minder waar. Byron Bay gaf mij eigenlijk meteen het gevoel wat ik bij Australie in gedachte had. Een echt gezellig plaatsje met leuke houten huisjes, kleine winkeltjes en waar natuurlijk het surfen op nummer 1 staat! Het leuke was dat Valerie een paar dagen later ook naar Byron zou komen om te gaan werken in een hostel waar nog drie andere mensen zaten die ik ook weer kende van een surfcamp in Frankrijk. Bij aankomst in Byron kwam ik deze drie al meteen tegen en zijn we daarna naar het hostel gegaan wat we hadden geboekt. Dit hostel scheen een must te zijn om gezien te hebben en dit was het ook. Het hostel was eigenlijk EEN groot Hippie dorp waar het roken van wiet, het dansen met hoepels en het trommelen op Djembees heel normaal is. Het was naast een hostel ook een camping, maar dit was al zo volgebouwd dat ons tentje daar niet meer bij kon. Dezelfde avond was er in het hostel een Talent show en iedereen die iets speciaals kon trad op. Het was een super mooie avond waar ik kennis heb gemaakt met mooie muziek, vleermuizenpoep en  Australische jongens (hier had je toch echt bij moeten zijn:P)  De volgende dag hebben we een poging gedaan met surfen en hadden we weer eens een heerlijke stranddag! Echter zat ik al steeds te denken dat het misschien slimmer was om eens te gaan kijken voor een tweedehands surfboard, omdat het toch wel steeds een hoop geld kost om te huren. De volgende dag heb ik even wat gezocht naar tweedehands board winkels en rondgevraagd waar ik het beste wat goedkoops kon vinden en waarna ik uiteindelijk uit kwam bij een soort van garage sale. Ik kon de eigenaar niet vinden totdat ik een man zag lopen met alleen een handdoek om zijn lichaam  en was met tien dingen tegelijk bezig nadat ik hem vroeg of hij misschien een surfboard te koop had (echt een Australiër die echt HEEL relaxt was). In Nederland was ik vast allang weg gelopen en had je hem niet serieus genomen. Maar goed, na wat onderhandelen over een heel beroerd board kon ik uiteindelijk het board krijgen voor 150 dollar met een gratis bikini en twee vinnen die er namelijk af waren. Op het moment dat ik 120 dollar wilde gaan voorstellen kwam er net een jongen (backpacker) met zijn board aanlopen die hij wilde verkopen.  Al snel merkte ik dat dat board heel veel beter was dan het board wat ik wilde gaan kopen. Ik merkte op dat de jongen het niet echt eens was over het bedrag wat de man wilde geven. Toen de man weer even weg was en druk was met zijn acht andere dingen dacht ik even mijn kans te grijpen. Het bleek zo te moeten zijn… de jongen ging die avond naar Thailand en moest zijn board kwijt, maar vond het net wat te weinig wat de man wilde geven. Uiteindelijk zijn we alle twee stiekem weg gegaan (wat de verkoper wel door had haha) en heb ik die middag op het strand afgesproken om zijn board over te kopen. Echter had ik het nummer van de jongen niet goed opgeslagen in alle haast en heb ik na een HELE middag zoeken de jongen toch gevonden:P

De volgende dag zijn we met Valerie, Johan, Maartje en een Italiaan Stefano naar Nimbin  gegaan met een huurauto. Dit plaatsje is echt het grootste hippie Town van Australie en het gebruik en verkoop van drugs is hier absoluut de normaalste zaak van de wereld. Na onze ogen te hebben uitgekeken in dit bijzondere plaatsje zijn we verder gereden naar een ‘’geheime’’ swimming hole (omdat hier al verschillende mensen waren omgekomen, omdat ze van grote hoogte gingen slingeren aan een stuk touw). Na de swimming hole zijn we weer verder gereden zijn naar Mount Warning  waar een vijf uur durende hike wilde gaan doen. We waren nog net op tijd om aan deze behoorlijke wandeling te beginnen, omdat het anders donker zou zijn als we terug zouden gaan. Dus met een behoorlijk tempo zijn we de berg gaan trotseren! Echter bleek dat er aan het einde nog een extreem pittige klim was wat we echt met een touw moesten beklimmen omdat het zo verschrikkelijk steil was! Met vier liter vocht minder in mijn lichaam kwamen we uiteindelijk aan op de top van Mount Warning! Een prachtig uitzicht waar we helaas niet te lang konden blijven, omdat we nog twee en een half uur terug moesten wandelen. Na deze heerlijke dag zijn we heerlijk ons bedje in gegaan! Verder hebben we ook het uitgaansleven van Byron Bay verkend en hebben we twee hele leuke meiden (Jasmin en Alysia) ontmoet uit Sydney waar we gezellig mee hebben gesurft, gegeten en gefeest! We hebben met de meiden afgesproken dat we in Sydney contact met ze opnemen om Sydney te laten zien en te gaan surfen! Erg leuk allemaal! Nadat we werden uitgezwaaid door de meiden hebbe we onze trip voortgezet naar het zuiden en hebben we nog ongeveer anderhalve  week naar Sydney om daar Kerst en oud en nieuw te vieren! Ik kan niet wachten.

Echter zullen jullie wel denken naar het lezen van dit stukje waarom heet het nou backpacken is helemaal  niet zo makkelijk hur! Nou alles lijkt zo leuk en gezellig maar vergis je niet wat we naast de leuke foto’s moeten doormaken…hoe zwaar we het af en toe hebben.. In de bloedhitte onze tas dragen met een tent in je hand + een surfboard. Steeds maar leuke nieuwe mensen ontmoeten..waar je steeds maar mee moet feesten en leuke dingen mee moet doen..We moeten elke keer weer naar een andere plaats reizen wat heel vermoeiend is en we moeten steeds eten koken op een BBQ.. Het is hier altijd lekker weer en het regent bijna nooit.. we kunnen niet eens even uitrusten omdat we alleen maar leuke dingen doen.. Misschien moeten we toch maar eens kijken of we wat kunnen gaan werken want hier is echt niks aan.. backpacken is helemaal niet zo makkelijk hoor!:P

1. Wouter & Chantal:
    14 december 2012
    Hahahah, idd, backpacken valt niet mee!!! Ik had al gehoord dat jullie een gave tijd hebben in Byron, wat een topplek he :) Die wandeltocht naar de top van Mount Warning is idd eenm pittige, die hebben wij ook gelopen. (hebben op de camping aan de voet ervan geslapen) Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt. Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben en nog veel plezier met de tijd die nog komen gaat. In januari moeten de handen weer uit de mouwen hoorde ik ;) Succes en pas een beetje op m'n broetje ;) Groeten vanuit Vietnam