Sydney en Melbourne

30 januari 2013 - Sydney, Australië

Na heerlijk te hebben geslapen in de bus werd ik opeens wakker met uitzicht op de Harbour Bridge en de GROTE stad Sydney! Ik had wel verwacht dat Sydney groot zou zijn.. maar ZOO groot?!! Wolkenkrabbers, drukte, herrie en heel veel mensen! Aangekomen bij Sydney centraal hebben we Richie gebeld (een vriend van Johan uit Heiloo) die met ons mee zou gaan naar ons verblijf in Sydney en bij ons zou blijven met kerst en oud&nieuw. Na even gezellig bijgekletst te hebben hebben we meteen de trein gepakt naar Epping een suburb waar we via internet iemand hadden gevonden waar we onze tent mochten neerzetten in de tuin voor 15 dollar per dag. Epping ligt zo’n 30 min van Sydney en is een wijk waar heel veel Aziaten wonen. Uiteindelijk na veel gesleep met de spullen het huis gevonden waar we moesten zijn. Een aziatische man genaamd David deed open en ontving ons heel warm en vriendelijk. We werden rondgeleid en voorgesteld aan zijn familie en andere gasten die verbleven in het huis. Daarna zette we de tent op nouja Johan en ik want Ritchie wist niet wat hem overkwam aangezien hij nog nooit een tent had opgezet (of had gezienJ). Na veel lol hebben we ‘’culinair’’ boodschappen gedaan voor de kerstdagen en hebben we een rustig kerstavondje doorgebracht in de tuin, in de regen onder een wasrek met een zeil. Onze Culinaire maaltijd waren hotdogs en goon (de goedkope wijn uit een pak) en dat op kerstavond haha!

De volgende dag zouden we naar Bondi Beach gaan (HET bekende strand van Sydney) om eerste kerstdag te gaan vieren omdat dit door iedereen schijnt te worden gedaan op eerste kerstdag. Maar helaas… eerste kerstdag liep uit op een drama! REGEN…REGEN…REGEN.. en dat in Sydney! Wat moesten we nu?! Nou toch maar even de stad in om een kijkje te nemen in de stad en ergens maar een drankje te drinken omdat thuis in de tent zitten op eerste kerstdag niet erg ideaal leek haha. Dus op naar Sydney met nog een beetje positiviteit en enthousiasme wat we in ons hadden. Aangekomen in Sydney zag alles er nog troostelozer uit dan wat ik ooit had kunnen bedenken.. Alles dicht.. geen mens op straat en het stroomde van de regen! Toch met volle moed op zoek naar een cafeetje om onze dag misschien wat beter te maken met een drankje maar nee zelfs dit was ons niet gegund! Na een dag te hebben geslenterd in Sydney zijn we om vijf uur maar terug gegaan naar onze super de luxe ‘’camping’’ om onze kerst verder te vieren in de tent in de regen. Maar aangekomen bij ons huis stond de vrouw van de huisbaas klaar met een sleutel. Ze vertelde dat ze een soort van studentenhuis bezitte en dat ze het zielig vond dat het zo regende en dat we in dat studentenhuis mochten verblijven als we wilde. Deze kerstgedachte maakte onze dag al een stuk beter en na alles te hebben verhuisd zaten we iedergeval lekker in een warm huis kerst kunnen vieren met wederom een heerlijk kerst dineer HAMBURERS! Met vol goede moed gingen we naar bed om tweede kerstdag te gaan vieren met prachtig weer maar nee ook deze dag slecht weer. Ik ben tweede kerstdag naar Sydney gegaan om de stad te verkennen en wat te winkelen. Sydney is een prachtige stad wat in het begin echt over kwam alsof ik in een grote stad in Amerika liep. Ik heb mijn ogen uitgekeken en met mijn kaart op zak een beetje met deze mooie stad kunnen kennismaken.

Maar na regen komt zonneschijn nouja meestal dus..:P! Na bijgekomen te zijn van de kerst kwam 's avonds Koen (nog een vriend van Johan uit Heiloo) aan in Epping die vanuit Nieuw-Zeeland doorgereisd was naar Australië. We zijn de volgende dag naar Circular Quay gereisd en hebben de Ferry genomen naar Manly Beach ( een heel bekend strand wat een trekpleister is voor de strandtoeristen) . Met mooi weer is het dus wel druk in Sydney…  ik met mijn surfboard door de stad, in de ferry tja het Kan allemaal net!:P  Aangekomen op het strand wisten we niet wat we zagen.. een gekkenhuis!  Dit in tegenstelling tot alle stranden in Australie die zo verlaten waren elke keer. Na een heerlijke stranddag  en surf hebben we een avond doorgebracht in de stad met een drankje!  De volgende dag  zijn Johan Koen en ik de stad geweest om de Harbour Bridge en het Opera House te bewonderen!

Gedurende de week waren Johan ik en Richie ons een beetje gaan verdiepen in de mogelijkheden met oud en nieuw (HET grote vuurwerk waar we eigenlijk een beetje voor naar Sydney zijn gekomen!). Van vele mensen hadden we al van te voren begrepen dat het met oud en nieuw handig was om goed te weten waar je heen gaat die dag omdat er die dag ongeveer 1.6 miljoen mensen in het centrum zijn om dit grote festijn te bewonderen! Het bleek dat er mensen al de avond van tevoren in de parken slapen om een mooie plekje te krijgen met uitzicht op de brug. Na wat onderzoek te hebben gedaan op internet konden we tickets kopen  voor een feest in het Luna park (soort pret park aan het water) met uitzicht op de Harbour Bridge. Uiteindelijk konden we vier kaarten kopen voor wat minder dan de normale prijs op een soort van markplaats en hebben we uiteindelijk hondervijfentwintig  dollar betaald om het vuurwerk te kunnen gaan bewonderen in Sydney met oud en nieuw!  Nu alleen wel hopen op mooi weer.. haha

Met onze tickets in de pocket zijn we met ze vieren met de Ferry naar de bekende Toronga Zoo geweest. Een dierentuin dat gelegen is op een eiland met een mooi uitzicht op de Harbour van Sydney, waar we alle dieren konden zien die in Australië leven. Johan en Ik hadden hiervoor al kaarten en op een of andere manier waren de kaartjes voor de ferry en de entree van het park bijna gelijk. Na wat twijfel uiteindelijk geprobeerd om met die twee nep kaartjes binnen te komen zoals echte backpackers!:P En ja Richie en Koen zijn binnen gekomen zonder te betalen en hebben we die dag honderd dollar bespaard haha. Dit was toch een mooie, wat spannende maar vooral een ontspannende dag om de volgende dag fit te zijn voor OUD en NIEUW!!!.

Op oudejaarsdag waren we om 15.00 uur in de stad en hadden we veel bekijks in de trein en stad omdat we alle vier prachtige zilveren slingers hadden gekocht om toch er toch iets feestelijks van te maken! Eerst in de stad rondgelopen met onze slingers die schitterde in het zonnetje want het was prachtig weer!!Dit was toch wel een sensatie om te zien hoeveel mensen hier wel niet op afkomen. Na gezellig ergens een drankje te hebben gedronken in een park zijn we om 18.30 uur het Luna Park ingegaan. Er hing een goede en leuke sfeer en zelfs een beetje vreemd omdat het eigenlijk een soort van pretpark was en waar je kon feesten maar ook in alle attracties kon! Om 23 uur hebben we een mooie plek uitgekozen om het vuurwerk te zien en te bewonderen. Om 12 uur was het dan zover en we werden 15 minuten verrast door een schitterende vuurwerkshow!! (kosten; maarliefst 6 biljoen dollar)  We hebben een onvergetelijke jaarwisseling gehad!

De volgende dag zijn Koen en ik samen naar Bondi Beach gegaan om lekker op het strand bij te komen van de onvergetelijke avond met Oud en Nieuw. Na een hele reis met het openbaarvervoer uiteindelijk aangekomen op het bekende Bondi Beach. We wisten niet wat we zagen.. Helemaal zwart van de mensen! Er was geen strand meer te zien! Het beeld van tv van Bondi Rescue kwam meteen bij mij naar boven want het was precies zo zoals op tv! Allemaal mooie, afgetrainde mensen die allemaal gezien willen worden! Ik heb heerlijk geslapen en mensen bekeken samen met Koen. Echter werden we opeens verrast door een heel hard alarm dat afging op het strand. Iedereen ging staan en alle menen moesten uit het water, reddingsbootjes gingen van links naar rechts langs het strand en twee helikopters vlogen meteen boven het water! Wat bleek EEN WITTE HAAI gesignaleerd bij Bondi Beach! Ik was blij dat ik op het strand stond en niet in het water was op dat moment:P

De volgende dag woensdag twee januari zijn we met een groepje de Bleu Mountains gaan bezoeken. Een Prachtig natuurgebied ongeveer twee uur van Sydney vandaan. Met Koen, Chris (een Chineese jongen van ons studentenhuis), Johan,  Ilona en Nadia hebben we vroeg de trein genomen naar de Blue Mountains. Vanaf Sydney Central waren we binnen twee uur in een compleet andere wereld aangekomen en zijn we uitgestapt bij Katoomba. Hier waren we zeker niet de enige touristen!! De touringcars en hop on hop off bussen stonden klaar om de massa toeristen rond te rijden. Wij besloten natuurlijk om te gaan wandelen (lekker goedkoop).. aangekomen bij Echo Point hadden we een prachtig uitzicht op de Three Sisters ( drie puntige bergen) dat volgens Aboriginals bekend staat om de verstening van drie zussen, en de diepe ravijnen. We zijn vervolgens anderhalf uur verder gewandeld naar de Leura Cascades (watervallen) wat echt een prachtige waterval was. Na vier uur wandelen hebben we de trein terug genomen naar Wentworth Falls waar we vanuit daar nog mooiere watervallen konden zien. We hebben een wandelroute van een uur gedaan om de Impara Falls te zien. Dit was toch zeker wel de moeite waard! Na een aantal mooie foto's te hebben genomen hebben we trein teruggepakt naar huis waarna we helemaal uitgeput meteen zijn gaan slapen.

Mijn laatste dag in Sydney heb ik nog af kunnen spreken met Hannah van de ALO (mijn opleiding) die met haar familie op bezoek was bij haar broertje in Australie! We hebben gezellig op het terras in Darling Harbour een drankje gedaan en gezellig kunnen bijkletsen! Het was heel fijn om weer even iemand te zien uit het vertrouwde Nederland! Diezelfde avond om 20.00 uur hebben Richie, Johan,Koen ,Madelon een Nederlands meisje die we op onze reis hebben leren kennen en ik de nachttrein van Sydney naar Melbourne genomen. Na een  11,5 durende treinreis kwamen we dan om 7.30 uur aan in Melbourne!! Enthousiast begonnen we met de zoektocht naar ons eerste hostel. Het hostel waar we ingecheckt hadden waren we toch niet zo heel blij mee vanwege de hygiëne en geuroverlast, dus zijn we op zoek gegaan naar een ander hostel. Bij Nomads konden we goedkoper terecht en was het veel schoner dus hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar Nomads toegegaan. Na een beetje te zijn gesetteld zijn Johan, Madelon en ik meteen op zoek gegaan naar werk en verbijf in Melbourne. Na veel mailtjes te hebben gestuurd in de hitte( 42 graden) hadden we er weinig vertrouwen in dat we snel iets konden vinden.  Die middag meteen een appartementje bezocht in Sint Kilda ( een suburb van Melbourne dat aan het strand ligt). Ik en Madelon waren enthousiast maar Johan niet zo..we zouden er met ze allen nog even over gaan nadenken. Na een effectieve dag en hard werken hadden Madelon en ik toch wel even zin om een kijkje te nemen bij het strand. Na een heerlijke strandwandeling in de gigantische hitte zagen we een leuk restaurant aan het water.. zullen we even naar binnen om te vragen of ze mensen nodig hebben??? Ging er door ons hoofd?? Nee! dacht ik..ik heb nog nooit in een restaurant gewerkt.. nouja we kunnen het wel even vragen dacht ik. En ja hoor de volgende dag konden we beginnen! Madelon en ik hebben meteen het appartement geregeld en zo hadden we in een dag een baantje en een appartement! (ja we waren erg blij en vrolijk op dat moment:P) Diezelfde avond hebben we in plaats van het te vieren de menukaart van het restaurant bestudeerd om de volgende ochtend een goede indruk te maken. De dag verliep prima en we mochten blijven. Al snel na een aantal dagen werden Madelon en ik ingewerkt op de computer zodat we ook echt bestellingen op mochten gaan nemen. Het is een hele leuke en nieuwe ervaring om te werken als een serveerster omdat ik nog nooit eerder in een restaurant heb gewerkt en ik leert veel leuke collega’s en mensen kennen

Omdat ons appartement we vlak bij ons werk is  leek het mij goedkoper om een fiets te regelen zodat ik niet elke keer voor openbaar vervoer hoef te betalen. Na flink zoeken op internet bleek al snel dat je niet zo gemakkelijk in Melbourne aan een goedkope fiets kan komen omdat in verhouding met Nederland er nooit zoveel fietsen zijn. Na wat rondvragen op het werk had ik al snel een fiets aan de haak geslagen van een collega (Bennet) maar dan wel voor vijf dollar en een biertje:P Ik de fiets opgehaald en vervolgens geprobeerd om de band te plakken omdat de banden kapot waren. Na heel veel gedoe en moeite (jaja lastig als je geen papa hebt die alles weet en alle gereedschap heeft) heb ik uiteindelijk mijn fiets klaar kunnen maken om te kunnen gaan fietsen (bedankt mijn lieve huisgenoot Philip en de buren voor het lenen van het gereedschap en de pomp)!!  Uiteindelijk nog heel goedkoop een Licht, slot en natuurlijk niet te vergeten de HELM kunnen kopen! En ja hoor Marjolein was klaar om te vertrekken!

Na ongeveer twee weken kregen we een nieuw kamergenootje Nicole op onze kamer! Nicole heb ik een keer ontmoet in Cairns en is een reisgenootje/vriendin van Madelon. Gezellig met ze drieën op de kamer! wij vermaken ons prima. Nicole en ik bleken al snel de gemeenschappelijke interesse te hebben voor de IKEA gehaktballetjes:P Met die gedachte in ons hoofd gingen we op een middag naar de Ikea (jaja ze zitten zelfs in Australie!) maar helaas daar aangekomen was het restaurant al gesloten.. Zwaar teleurgesteld zijn we weer terug naar huis gegaan. De volgende dag weer een poging gedaan maar door wat opgelopen vertraging viel onze favoriete Ikea maaltijd bijna weer in duigen! Na uiteindelijk een taxie gepakt te hebben om de laatste paar honderd meter op tijd te kunnen overbruggen zijn we eindelijk aangekomen bij de ingang van de Ikea. Waar we ongeveer de hele Ikea zijn doorgerend om uiteindelijk 5 minuten voor sluitingstijd onze gehaktballetjes te kunnen nuttigen (het klinkt heel raar.. maar voor ons was dit heel normaal):P. Madelon heeft dit hele ritueel maar gefilmd want die dacht dat we niet helemaal goed waren.. (wat opzich achteraf te begrijpen was).

Op een van mijn vrije dagen ben ik naar de Kwalificatie ronden geweest van het Australia open! Heerlijk in het zonnetje kunnen genieten van onze Nederlandse spelers  zoals Thiemo de Bakker, Jesse Huta Galung en Igor Sijsling en Matwe Middelkoop. Op het werk werd ik ook al verrast met een bezoek van onze grote tennishelden Paul Haarhuis en Jacco Elthingh waar we natuurlijk even mee op de foto moesten! En een paar dagen later werd ik verrast door de NL rolstoel tennis spelers waarvan een van de spelers in West-Graftdijk (mijn woonplaats) heeft gewoond. Ik sprak hem aan en toen ik vertelde wie ik was herkende hij mij van vroeger! en hebben we een tijdje staan kletsen wat ontzettend leuk was!

Verder heb ik naast alle leuke dingen in Melbourne helaas kennis moeten maken met de befaamde BEDBUGS (een parasiet die in bedden en kamer kunnen verblijven)  en daarnaast ook nog eens een verschrikkelijke huisbaas! Na het ontdekken van wat rode plekjes op mijn huid en wat jeukt heb ik meteen contact opgenomen met de huisbaas die ons van het kastje naar de muur stuurde. Omschrijving van de Huisbaas: Een Russische bitch/barbiepop met opgespoten lippen  die denkt dat ze eenentwintig  is en alles weet. Eerst werd er geroepen dat het muggen waren, maar na het vinden van de bedbugs gaf ze ons toch wel gelijk en werd er METEEN actie ondernomen. Terwijl we niet thuis waren werd onze kamer onder gespoten met gif, al onze spullen waren terug gegooid en het was EEN grote zooi toen we terug kwamen om half twee s’nachts na het werk! We konden wel janken! Die nacht tussen de zooi in de gif stank op de grond geslapen op mijn luchtbedje.. we waren woedend. Na veel gezeur over de telefoon werd ik kinderachtig genoemd en was het onze schuld en hadden wij ook nog eens een gat in het matras gemaakt waar we de bedbugs hadden gevonden! Je kunt je voorstellen dat we haar wel konden schieten maar we hebben er maar het beste van gemaakt. Nicole en ik hebben de volgende dag de hele kamer van top tot teen schoongemaakt om toch een beetje weer lekker in onze kamer te kunnen slapen en in de hoop dat de bedbugs weg blijven.

26 januari was het een belangrijke dag in Australië namelijk AUSTRALIA DAY! Een soort van Koninginnedag waar iedereen trots is op zijn land en de kleuren van de vlag overal te vinden zijn en natuurlijk iedereen dronken is!  Die dag had ik overdag vrij en moest ik om zes uur beginnen met werken dus  ging ik met Nicole op stap om feest te vieren in de stad. Al snel bleek dat het vieren van Australia day vooral in het teken staat van drinken..en vonden we al snel veel aangeschoten Australiërs in een gezellige tent genaamd de Espy Bar. Om een uur of twee s’middags stonden we al aan een JUG of cider (een grote kan van 1 liter) met een groep Australiërs terwijl ik s’middags nog moest gaan werken (waar ik toch wel erg van baalde). Omdat het veels te gezellig was uiteindelijk geprobeerd om te ruilen met een collega en na wat vragen bij de baas mocht ik uiteindelijk toch vrij! Je kunt je wel voorstellen dat ik erg blij was en hier dan ook ruimschoots  gebruik van heb gemaakt:P

Naast het werk en leuke dingen doen heb ik ook een aantal beslissingen genomen. Ik ga nu nog een maand werken hier in Melbourne en dan ga ik vervolgens zeven maart naar Sydney en vlieg in negen maart naar Auckland Nieuw Zeeland!!!! Johan gaat nog een maand langer werken in Melbourne dus we zullen vanaf dan onze wegen echt gaan scheiden.. Ik wil Johan super bedanken voor de fijne tijd die we samen hebben doorgebracht en als fijne reisgenoot de afgelopen twee en halve maand langs de Oostkust.. je bent een topper!

Veel liefs en kusjes uit Melbourne!!!

1. Johan:
    30 januari 2013
    Topper!!! Super leuk verhaal en het is zeker wederwijds de toptijd dat we samen de oostkust hebben afgereisd met onze backpacks, de tent, jouw surfboard en de koeltas! Het kamperen op de meest primitieve campings en de mooie trips die gedaan hebben!! Het samen reizen heeft het in ieder geval wat makkelijker gemaakt om vele nieuwe avonturen aan te gaan en mensen te leren kennen!! Veel succes nog even bij je fantastische werkplek, want een horecatopper ben je!
  2. Wouter & Chantal:
    30 januari 2013
    Het Marjolein,

Wat een mooi verhaal weer! Jij ook bedankt dat je twee en een halve maand op m'n broertje heb gepast ;) veel plezier nog en geniet nog van de dingen die komen gaan!
  3. Gaby:
    3 februari 2013
    Heey Marjoleineke. Heb weer met ontzettend veel plezier je verhaal gelezen en had er ook alweer erg naar uitgekeken. De avonturen stapelen elkaar weer goed op en op een paar dingen na volgens mij allemaal positief. Kan ook niet anders bij zo'n te gek toffe meid ;). Ongelofelijk leuk dat je nieuwjaar in Sydney hebt weten te vieren, dat kan niemand je meer afpakken. En die toevalligheid om dan ook nog eens bekenden tegen te komen, maken de wereld dan weer een beetje kleiner he.. Volgens mij had je zelfs nog een verhaal, dus die ik ga ik ook lekker lezen. Even wat geld verzamelen voor je reis naar Nieuw-Zeeland. Weet zeker dat je het geweldig zal vinden; zou stiekem wel even met je mee willen reizen. Geniet van alle avonturen. Dikke kus
  4. Mia en Jan:
    4 februari 2013
    Hey lieverd, weer een mooi verhaal, met allemaal mooie belevenissen! Behalve de BEDBUGS en de BARBIE.
    We bedanken Johan ook even op zijn weblog voor zijn goede zorgen! XXXXXXXXXXXXXXXXXX Paps en mams
  5. Karin:
    7 maart 2013
    Hoi marjolein,
    Wel lekker op tijd van mij, maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!Wel heel erg leuk voor je om je 24ste verjaardag aan de andere kant van de wereld te vieren! Ik hoorde van je pap en mam en lees het op je blog, dat je het geweldig hebt! Ik ben super trots op je!Nog heel veel plezier, geniet ervan en pas goed op jezelf! x Karin