Yamba, Coffs Harbour, Port Maquarie en Newcastle

30 januari 2013 - Yamba, Australië

Met een dubbel gevoel verder gereisd naar het plaatsje Yamba. Ik vond het aan de ene kant erg jammer om Byron Bay te verlaten maar aan de andere kant voelde het ook wel weer goed om verder te gaan reizen. S’avonds de bus genomen naar het plaatsje Yamba. We waren niet van plan om bij dit onbekende plaatsje te stoppen maar op aanraden van een meisje in Byron hebben we toch besloten om hier  een kijkje te nemen. Yamba scheen een heel klein ontoeristisch plaatsje te zijn waar je goed kan surfen en waar je een hele leuke tour kan doen voor maar tien dollar. Aangekomen in Yamba met wat vertraging hebben we de eerste nacht in Yamba doorgebracht in het enige hostel in het plaatsje. Nadat we hadden ingecheckt wilde ik mijn spullen met een wat slaperig hoofd naar boven brengen en natuurlijk stoot ik (kluns) weer met me surfboard tegen een ventilator tegen het plafond! Ik schrok me dood.. ik dacht oh nee! De Ventilator! Maar al snel bleek niet dat ik me zorgen hoefde te maken over de ventilator maar eerder om mijn surfboard! Ja daar zat het dan, een grote beschadiging in mijn ‘’bijna nieuwe’’ surfboard wat ik juist daarom nog goed dacht te kunnen verkopen. Maar nu.. NU zit er alweer een flinke beschadiging SHIT! Een beetje balend en chagrijnig snel maar me bed in gedoken en vroeg mezelf af of het geen onbegonnen werk was om dat ding mee te slepen en weer te laten maken maargoed ik dacht alles komt morgen vast wel weer goed! De volgende dag ben ik op zoek gegaan naar een surf shop die misschien het board kon opknappen. Een oudere man schoot mij te hulp en zei dat hij het wel binnen een uur voor een prikkie kon fiksen. En als ik wilde leren hoe ik het zelf volgende keer kon doen moest ik tien minuutjes later maar even komen kijken. Zodoende heb ik goed opgelet en heb ik zelfs nog wat geleerd door mijn onhandige actie! De meneer vond het erg leuk om dit beginnend surfende meisje uit Nederland te helpen en bij het afrekenen fluisterde hij in mijn oor dat ik nu wel wist wat de beste surf shop was in Yamba en mocht ik zonder te betalen de winkel uitlopen. De rest van de dag had ik nog een beetje een off-day ik was erg moe en heb heerlijk bij de tent een filmpje gekeken (dankje lies ben erg blij met je films en Gaab bedankt voor je leuke foto’s die maakte me ook weer happy!). De volgende dag wilde we Shanes tien  dollar tour gaan doen maar dit was georganiseerd bij het hostel waar we niet meer verbleven omdat we naar de camping van Yamba waren verkast. Maar met veel mazzel mochten we toch mee omdat er toevallig nog twee plaatsjes over waren! Het meisje in Byron Bay had ons verteld dat het zeker de moeite was om deze tour te gaan doen dus we hadden er erg veel zin in! Als snel werden we voorgesteld aan Shane; een Australische ADHD’r die denk ik de hele dag door heeft gepraat! Die door het doen van deze tours een aantal keer in de week wat geld bijverdiend. Met negen andere backpackers zijn we met een busje vetrokken en werden we rondgeleid door het mooie plaatsje Yamba. Na wat gereden te hebben  zijn we al snel gestopt om pelikanen gaan voeren wat ontzettend leuk was!! Een stuk of 20 gigantische pelikanen kwam als snel op Shane afgerend omdat ze al dondersgoed wisten wat er ging komen. Het voeren was niet risicoloos want als je de vis niet hoog genoeg omhoog hield dan was je zeker een vinger kwijt:P De vogels sprongen omhoog met hun enorme grote snavels en slokte in een keer de vissen naar binnen.  Na deze super mooie ervaring zijn we verder gereden naar de prachtige surfstranden van Yamba. De reden dat dit rustige maar prachtige surf plaatsje nog zo ontoeristisch is omdat Yamba niet mag worden uitgebreid en grote surfevenementen zijn niet toegestaan waardoor het de massadrukte van surfers nog kan bedwingen. Het leuke is dat er wel veel hele bekende surfers altijd naar Yamba komen om te surfen of er wonen. Zoals we bijvoorbeeld iemand gedag zeiden (een oudere man van 70) die bleek weer in een heleboel oude surf films te spelen. En bijvoorbeeld meneer BIllabong (HET grote surf merk) woont in Yamba. Shane liet ons zijn gigantische vila zien die hij daar heeft laten bouwen. Vervolgens zijn we verder gegaan waar volgens Shane the FUN zou gaan beginnen! Al aan het begin van de rit zei Shane dat we gingen cliff jumpen en dat de hoogste sprong achtien meter was (iets wat ik al betwijfelde omdat het super hoog is!) Op weg naar de swimming holes zei Shane opeens dat hij een slang had zien kruipen in een gat en dat hij hem wel kon proberen te pakken voor ons. We moesten voldoende afstand nemen en moesten goed opletten als hij zei dat we moesten weggaan dat we dan wel moesten gaan rennen i.v.m de veiligheid. Hij was aan het wroeten in het gat en met een doek probeerde hij de slang te pakken! Het was heel spannend en hij blesseerde zelfs zijn knie maar uiteindelijk konden we een kijkje nemen heel voorzichtig als hij de doek er af zou halen. Met een snel kloppend harten onze camera’s in onze hand stonden we daar allemaal om Shane heen en wachtte allemaal gespannen af! Op dat moment trok  Shane het kleed weg een gooit hij de slang richting de groep! Iedereen begon te gillen (Shane’s tour bleek Shane’s bulshit tour genoemd te worden..) Hij doet deze grap namelijk met elke groep en de NEP slang werkt elke keer weer! Iedereen was er met open ogen ingetuind. Daarnaast bleek ook dat de gigantische jump van achttien meter een grapje was:P De acht meter die we konden springen was ook  wel hoog genoeg en erg leuk! Na de jumps zijn we nog als laatste naar een plek geweest waar we vissen konden voeren. Een soort van piranha achtige vissen die een heel brood in nog geen twintig  seconden konden wegvreten! Ook hier heeft hij weer de grootste onzin verteld. Het was een hele leuke dag en hebben erg genoten van Shane’s bullshit tour!

Na het mooie plaatsje Yamba te hebben bewonderd was het weer tijd om onze backpacks in te pakken en weer verder te reizen.  Omdat het plaatje Yamba zo klein is stopte er maar een Greyhound per dag en deze kwam ook op een hele ongunstige tijd aan. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een lokale bus te nemen naar het plaatsje Maclean en daarvandaan op de Greyhound te stappen. Na alles te hebben omgeboekt en geregeld zijn we met AL onze spullen aangekomen in Maclean. Omdat de Greyhound pas die uur later zou vertrekken vanuit Maclean hebben Johan en ik om ste beurt (omdat er natuurlijk iemand bij de backpacks moest blijven) het dorpje Maclean bekeken. Een klein  dorpje met vele Ierse invoeden waar geen backpacker of toerist te bekennen was. Al snel kregen we al een lift aangeboden van een stel uit Coffs Harbour dat toevallig op vakantie was en in Maclean maar omdat we natuurlijk de greyhound hadden geboekt hebben we dit lieve aanbod afgewezen. Na de drie uur wachten stonden we helemaal klaar om opgehaald te worden. We werden stiekem een klein beetje bezorgd omdat na een uur wachten de bus er nog niet was. Er ging wel even door mijn hoofd ‘’hadden we toch de lift moeten aannemen van die aardige mensen?’’ en ‘’misschien is onze reservering helemaal niet doorgekomen’’… Maar gelukkig werden we door een oude meneer op het bankje bij de bushalte gerust gesteld en zei dat er wel vaker een Greyhound stopte in Maclean en niet veel later bleek dit ook inderdaad zo te zijn! Na ongeveer twee uur rijden kwamen we aan in Coffs Harbour.

In Coffs Harbour aangekomen hebben we eerst een informatie centrum opgezocht en de bus informatie gekregen hoe we het snelst naar onze gereserveerde camping konden komen. Vervolgens naar de bushalte gelopen en gewacht op de bus. Echter na een uur wachten en steeds dezelfde bus voorbij te hebben zien rijden vroegen we ons af of waarom onze bus maar niet kwam. We dachten misschien is het de Australische relaxte mentaliteit maar na ruim een uur gewacht te hebben geloofde we dat niet meer. Echter bleek dat de bus al drie keer langs was gereden en dat het bordje op de bus kapot was en dus een heel ander busnummer aangaf. Foutje Bedankt! En daar kwam nog eens bij dat de bus een keer in het uur reed dus dat we nog een uur langer konden wachten! Wat een dag we konden er uiteindelijk wel om lachen omdat we zelfs de vertragingen in Nederland begonnen te waarderen die vallen dan nog wel mee haha. Uiteindelijk in de juiste bus gestapt en was de buschauffeur zo vriendelijk om ons voor de camping af te zetten na het aanhoren van ons verhaal.

Helemaal bek af, gesloopt en hongerig  van het slepen met de spullen en de reis hebben we snel ons tentje opgezet en onze tassen neergegooid.  Bij het inchecken op de camping werd ons al verteld dat er om de hoek de Hoey Moey zat, een leuk restaurant en uitgaansgelegenheid zat waar je heel goedkoop kon eten. Dat klonk ons als muziek in de oren en we zijn daar meteen heen gegaan. Heerlijk gegeten en gedronken met live muziek maakte onze dag weer helemaal goed! De volgende dag ben ik vroeg opgestaan om te gaan hardlopen en om te kijken hoe het strand en de golven waren om te gaan surfen. Smiddag’s heerlijk wezen surfen op het mooie en verlaten strand vlak achter de camping. Omdat we lekker konden surfen en de camping ons goed beviel zijn we een extra nachtje gebleven omdat we de vierde nacht gratis kregen (ja ja we worden echt goed in het omgaan met geld:P). Nog drie heerlijke dagen gehad in Coffs Harbour waar we naar een marktje zijn geweest, gewandeld hebben en nog meer heerlijk hebben kunnen surfen.

Na onze tijd in Coffs Harbour zijn we s’ochtends doorgereisd naar Port Maquarie waar we om 19.00 uur aankwamen op de camping die weer aan het strand lag!! Nadat we een beetje waren gesetteld werden we door de camping meteen gewezen op een fish and chips tentje waar je voor twaalf dollar voor twee personen fish and chips konden eten. Daar aangekomen bleek deze zelfs in de aanbieding te zijn voor negen dollar negentig! We zijn uiteindelijk heerlijk ‘’uit’’ eten geweest voor tien dollar met een heerlijk toetje (ijsje) van dertig cent van de Mac voor in totaal maar zes dollar!! En dat voor de lekkerste fish and chips die ik ooit gegeten had! De volgende dag zijn we Port Maquarie in gegaan en hebben we een koala hospital bezocht wat ontzettend leuk was omdat er net twee koala weesjes binnen gebracht die we mooi konden bewonderen!

De volgende ochtend moesten we alweer vijf  uur op om onze bus te halen naar onze volgende bestemming namelijk Newcastle. Meerdere mensen hadden ons gezegd dat Newcastle niet erg bijzonder was maar we hadden dit al van tevoren geboekt dus toch gegaan. Aangekomen in Newcastle konden we lopend naar ons hostel wat echt in het centrum zat. Een heel klein hostel, de eigenaar was erg aardig en er hing een hele gezellige sfeer. Een leuk hostel waar ik me al snel thuis voelde.  Diezelfde avond werden we al meteen uitgenodigd om me te gaan stappen alleen was ik echt heel erg moe dus ben ik niet meegegaan. De volgende dag Newcastle zelf bezocht en lekker naar het strand geweest wat echt vlak bij het hostel was. Die avond een heel leuk meisje (Cicilia) ontmoet uit Denemarken en nog wat andere mensen uit Duitsland. Gezellig met die groep uit het hostel spelletjes gespeeld en daarna wezen stappen in de Brewery wat uiteindelijk een hele leuke maar late avond werd:P  De volgende dag zijn we met dezelfde groep gezellig naar het strand geweest om een beetje bij te komen van de avond waar toevallig een evenement was op het strand waar het spel beach touch football werd gespeeld.  Redbull verzorgde hier de muziek vanuit een, door Redbull ontworpen, auto wat de dag helemaal afmaakte. 's Avonds hebben we weer wat drankspelletjes gespeeld en hebben we de avond afgesloten met live muziek in het parkje naast ons hostel. De laatste dag in Newcastle ben ik nog wat gaan winkelen en hadden Cicilia en ik daarna afgesproken op het strand met wat Australische jongens die we hadden ontmoet met stappen. Cicilia wilde eigenlijk graag met mij mee naar Sydney maar vanwege haar werk op een boerderij kon ze helaas niet mee. Echter wil ze me wel komen opzoeken in Melbourne als ze klaar is op de boerderij en daar zie ik erg naar uit! Na onze onverwachte maar toch hele leuke tijd in Newcastle hebben we afscheid genomen van de leuke mensen die we hadden ontmoet en hebben we de bus gepakt naar ja ja Sydney!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gaby:
    3 februari 2013
    Daar ben ik weer! Jaja, ook dit verhaal is natuurlijk een reactie waard :). Je verhalen zijn ook heel leuk om te horen, omdat ik bijna langs alle plaatsjes bent geweest die je in dit verhaaltje omschrijft ;). Alleen heb ik de bullshit tour toch echt wel gemist. Klinkt als een hele toffe peer die jongen, haha... Volgens horen zeggen is Melbourne een erge leuke stad om te verblijven. Ik ga je hopelijk snel een keer op skype spreken. X